Blogikynän varteen astuu tällä kertaa yhtyeen rumpali, teknikko ja itseoikeutettu levyharrastaja Niko Tanskanen. Kirjoituksessa käydään läpi etätyöskentelyä, demottelua ja biisin eteenpäin viemistä.
Tahrojen työskentelymetodit ovat hioutuneet muutamien viime vuosien aikana. Aivan alkuaikoina luotettiin siihen, että treenikämpällä tehtävän työn jälkeen uskaltaudutaan varmoina miehinä studioon. Sittemmin on kuitenkin huomattu esituotantovaiheen merkitys osana biisintekoprosessia. Kaikista kappaleista on hyvä laatia ennen studioon marssimista bändin oman työskentelyn tueksi äänite, eli demo.
Biisien demotusprosessin tärkeys pantiin merkille vielä suurimman osan yhtyeestä asuessa samalla paikkakunnalla. Työskentelymuoto on korostunut sittemmin yhtyeen siirtyessä osittaiseen etätyöskentelyyn pandemia-aikana ja soittajien muuttaessa eri paikkakunnille. Yhtyeen yhteen kokoontuminen treenikämpälle työstämään uusia kappaleita ja sulkemaan pois taiteellisia erimielisyyksiä ovat edelleen ensiarvoisen tärkeässä asemassa. Juna kulkee kuitenkin yhteen suuntaan useamman tunnin ja päivätöissäkin pitäisi käydä, että studiokulut saadaan katettua. Miten hommaa saadaan eteenpäin kustannustehokkaasti ja ajallisia resursseja säästäen? Demotellaan kappaleet etänä!
Miksi tehdä kappaleesta demo?
Kappaleiden esituotanto on erityisen tärkeä ja analyyttinen vaihe, ennen kuin yhtye painelee studioon tekemään lopullista tuotosta. Yleensä Tahrojen kappaletuotannossa demoja on pääsääntöisesti kaksi: ensidemo, jolla biisintekijä esittelee kappaleen muulle yhtyeelle, ja toisena demo, jolla yhtye esittelee valmiin kappaleen äänittäjälle / tuottajalle. Näiden lisäksi äänitetään usein treenikämpällä soitettuja versioita matkan varrelta.
Huolellinen demojen tuottaminen on syntynyt muutamia vuosia sitten yhtyeen jatkuvan kehittymisen ja eteenpäin viemisen tarpeesta, ja on jatkunut osana yhtyeen tapaa tehdä asioita edelleen. Tahroille kappaleiden demovaihe merkitsee ennen kaikkea objektiivisen näkökulman syntymistä tekemiseen. Nyanssit ja esimerkiksi vokaalien tarinallinen ilmaisu tuppaavat joskus hukkumaan treenikämpällä melskatessa. Kun kappale äänitetään instrumentti kerrallaan huolellisesti talteen, on sen analysointi ja sovitusten eteenpäin vieminen huomattavasti helpompaa. Näin ollen esimerkiksi laulujen hiominen ja oikean ilmaisun löytyminen fraasi fraasilta onnistuu mainiosti kotiolosuhteissa.
Samalla alkavat löytyä kokonaisuuden näkökulmasta ne soundilliset elementit, mitä studiossa lopulliselta tuotokselta haetaan.
Kuinka demotellaan etänä?
Tahrat ovat löytäneet yhtenäisen tavan toimia ja työskennellä etänä. Alkuun etsittiin suuntaviivoja ja hiottiin teknistä osaamista, mutta lopulta etätyöskentely istui hyvin yhtyeen tapaan viedä asioita eteenpäin, vaikka kaverin karvaista naamaa ei joka viikko livenä nähnytkään.
Usein niin sanottu etädemottelu käynnistyy sen jälkeen, kun treeniolosuhteissa yhtye on kollektiivisesti todennut kappaleen tarpeeksi kypsäksi ottaa analyyttisempään tarkasteluun. Kaikessa yksinkertaisuudessaan jokainen soittaja äänittää omat osuutensa kotistudiossaan omalla paikkakunnallaan. Ääniraidat liikkuvat puolelta toiselle pilvipalvelun kautta, ja lopulta ne kootaan ja miksataan yhteen.
Tämän jälkeen demoa onkin helppo kuunnella ja analysoida niin paljon, kuin tarve vaatii. Raitoja voidaan äänittää uudelleen, jos huomataan, ettei jokin asia toimi. Lisäksi hyvän pohjan päälle rakentuvat helposti esimerkiksi kitarasoolot ja päällekkäisiä raitoja vaativat kokonaisuudet, kuten taustalaulut. Onpa joskus laitettu kappaleen demo kokonaan uusiksikin, kun tuorein korvin on todettu tempon juoksevan niin kuin janoinen vokalisti kioskille kello 20.53.
Helmikuussa 2022 yhtyeellä on neljä valmista demoa ja viides valmistumassa etämetodein hyvää vauhtia. Näistä demoista jatkoon valitaan kaksi, jotka tulevat olemaan seuraavien studiosessioiden agenda huhti-toukokuussa, sekä Tahrat-yhtyeen viralliset singlejulkaisut vuonna 2022!
– Niko –